Om man heter Davidsson, är flygare och således uppträder
i höjden och dessutom kommer med hjälp - ja, då får man finna sej i
att kallas "Hosianna". Se vidare personartikeln nedan ur Dalregementets personhistoria.
År 2013 reste Börje Forslund till Finland och passade på
att forska lite mer kring "Hosiannas" öden och äventyr.
Läs Börjes resebrev. Se också månadens foto maj 2015 Ur Dalregementets personhistoria:1911/1230:1 CARLSSON, GÖSTA DAVIDSON, född 1891-05-28 i Gävle, död 1919-04-12 genom flygolycka i tjänsten på Malmslätt, son till bankdirektören för Gefle Enskilda Bank Johan David C. och Ester Thurdin.
Carlsson var ogift. Student i Gävle.
Löjtnant i reserven 1915-09-19
Carlsson
gjorde i mars
1918 en mycket kort men speciell insats i Finlands
frihetskrig
med
ett plan som
köpts av
donatorer. Maskinen sändes först till Umeå. Då den tjänsteförrättande landshövdingen fick höra talas om Carlssons planerade flygning gjorde han allt för att förhindra företaget. Han beslagtog maskinen trots att Carlsson visade utförseltillståndet. Då ringde landshövdingen till chefen för Kungl Västerbottens regemente och försökte få honom att gripa Carlsson. På detta gav regementschefen ett sådant svar att landshövdingen lät saken vara”. (Carlsson avsåg då att starta från isen utanför tremilsgränsen). "Nästa dag kom två telegram till löjtnant Carlsson: "Landshövdingen övervakar personligen själv tremilsgränsen" och: "Flyg genast". Löjtnant Carlsson beslöt sig för att starta utanför tremilsgränsen, och rullade sin maskin rakt utåt havet utan att bry sig om den polisstyrka, som landshövdingen själv ledde. Redan före tremilsgränsen mötte han emellertid packis, varför han var tvungen att starta i polisstyrkans åsyn." "Han tvangs att göra två nödlandningar på grund av bensinbrist och ventilfel. Den andra nödlandningen gjorde han på Bergö och den 15 mars sände ingenjörsstabens "flygavdelning" dit 50 liter bensin och 10 liter vacumolja. Han anlände lyckligt till Vasa den 16 mars." "Han företog den 18 mars en spaningsflygning över Vilppulafronten. Detta var den första vita frontflygningen. När general Mannerheim fick veta att löjtnant Carlsson flugit till Finland utan de svenska militära myndigheternas tillstånd, kallade han honom till sig och påpekade hans skyldighet som officer och uppmanade honom att återvända tillbaka till Sverige, vilket Carlsson också gjorde. Då han kom tillbaka till sitt förband fick han 10 dygns vaktarrest för att olovligen ha lämnat landet. Dessutom dömdes han för brott mot bestämmelserna genom att han med maskinen hade lyft innanför Västerbottens tremilsgräns. Länets landshövding kunde inte se någon möjlighet att lämna brottet obestraffat. Löjtnant Carlsson dömdes sålunda till 200 kronors böter." Översättning från "Ilmavoimien Osallistuminen Suomen Vapaussotaan Vuonna 1918", Helsingfors, 1934) ("Flygvapnets deltagande i Finlands frihetskrig år 1918") Sid 36-38. Gösta Carlsson som var känd som en skicklig och djärv flygare, omkom 1919-04-12 tillsammans med regementskamraten Folke Söderlindh (1915/0212) under flygning med en av armens skolflygmaskiner. Anledningen var okänd. Flygplanet var ett Thulinplan, ett biplan, som vid Malmslätt av konstruktören omändrats till triplan. (Episoderna omnämns av Gösta von Porat i " Flyget blev mitt liv "s. 88, Bonniers 1963) Carlsson fick 1918-05-18 frihetskorsets medalj, IV klass med svärd
|