Maj 2021 - Månadens fotografier

En infanteriofficer på stridsvagnskurs

Här nedan visar vi några bilder ur ett fotoalbum innehållande bilder från den första tvååriga stridsvagnskursen vid Göta livgardes stridsvagnsbataljon år 1928-1930. En av eleverna var löjtnanten de Maré från Dalregementet.
Hela albumet finns på DigitaltMuseum.
Fotografierna tillgängliggörs av Armémuseum under Creative Commons licens. Fotograf okänd.

I fotoalbumet förekommer följande fyra namngivna elever; löjtnant Erik de Mare Dalregementet I 13, kapten Gösta Bratt Hallands regemente I 16, löjtnant Per Kellin Södermanlands regemente I 10 och löjtnant Gunnar Asklin Bohusläns regemente I 17.

Bland avbildade personer finns även ett antal besökande tyska officerare, därbland major Heinz Guderian som under andra världskriget var en av Tysklands främsta pansargeneraler.

Mer om Erik Baltzar de Maré

Stridsvagn m/1921

de Maré i tornet, Bratt i luckan

de Maré, Asklin