Maj 2020 - Månades föremål

Tillbehör för värnkanon

Varför har Dalregementets museer ett reservdelsfodral till en 37 mm kan m/38 strv som dessutom har tillhört en stridsvagn m/41? Vi var ju ett infanteriregemente.

Jo, Flygfältet på Rommehed skyddades av sådana kanoner under många år. (Men inte nu längre)
Man tog helt enkelt torn med kanon från utrangerade stridsvagnar och placerade dem i betongvärn till exempel på krigsflygfält. Under ett sådant torn fanns det ett skyddsrum med ammunition. Kanonen kunde inledningsvis bemannas inom någon timme av hemvärnet. Efter hand skulle lokalförsvarsförband ta över.
Du kanske såg några små hus vid sidan av flygfältet och undrade vad de hade för funktion. Nu vet du. Kanonerna hängde med i mer än 40 år.

En oroande tanke: Hur skyddar vi våra flygfält mot luftlandsättningar nu för tiden ?

Inga reservdelar fattas. De är insmorda och inrullade i oljat papper och än i dag omedelbart användbara (om det till äventyrs skulle finnas någon behövande kanon)

Det här är från en tid då det inte fanns några plastfodral.
Gedigna läderfodral härbärgerade krigsmaktens materiel.

Här nedan kan Du se vad som ingick i reservdelssatsen.
"Fönsterglaset" är naturligtvis av cellulloid.

Har du något att berätta om månadens föremål? webmaster@dalregementetsmuseer.se