december 2015  -  Månadens fotografi

Månadens bilder är hämtade ur ett 90 år gammalt praktbokverk som vi har hämtat material ur en gång tidigare. Klicka på respektive fotografi så visas en förstoring.

Här står hela regementet uppställt på kaserngården i Falun. Nästan alla bär uniform m/ä. Hur kommer det sej (1) att några ytterst få tilläts bära m/10?
Någon regementsfana fanns inte vid tidpunkten, man förde i stället två bataljonsfanor (2).
Framför kanslihuset står musikkåren (3) och fanvakten. Civil expeditionspersonal skymtar bakom musikkåren.
Vid A-kaserns ingång (4) skymtar barn och civila. Två personer sitter där vanvördigt nog på en bänk under pågående fanparad.
Regementschefen och bataljonscheferna med adjutanter sitter till häst men en beriden person har suttit av och lämnat hästen till en hästskötare (5).
Vad kan det vara för enhet (6) som står uppställd lite bakom övriga?
I bildens högra kant skymtar vi gymnstikhuset (7) som brann ned 1917.
En bataljonschef har vit häst (8), något ganska ovanligt då kronan i regel använde bruna eller fuxfärgade hästar.

Svandammen och kaffeserveringen i stadsparken var en populär inrättning sommartid, både för befäl och värnpliktiga. Varje år tillhölls de nyinryckta soldaterna att inte använda barnens gungor och andra lekredskap som fanns någonstans utanför bilden.

En klassisk bild från Rommehed med björkarna som växt sig mäktiga sedan början av 1800-talet.

Har du något att berätta om månadens fotografier?  webmaster@dalregementetsmuseer.se