Januari 2021 - Månadens föremål

Ibland behöver vi konsultera Armémuseum eller andra försvarsmuseer. Vid en sökning på Armémuseets hemsida dök det plötsligt upp ett par för webmaster tidigare icke kända uniformsmössor med anknytning till Dalregementet.
Mössorna tillverkade av Elhå-mössan (Lars Haglund & Co, Gävle), grundades 1872, avvecklades i slutet av 1960-talet.

Givare till Armémuseum 1975 var vår egen armétekniker, vän och museiföreningsmedlem Rolf Lindqvist.

Skärmmössa fm/1941 för hemvärnet vid Dalregementet.

För vinterbruk, av svensk-norsk typ. Nedfällbart yttre öron-, nack- och pannskydd. Öron- och nackskyddet uppfästa med läderband och tryckknapp. Mössträns i läder och mitt fram hemvärnsmärket i tyg m/1943. Invändigt vadderat foder med märkning "Elhå".

Överdragsmössa m/1941 för hemvärnet vid Dalregementet

Av kommiss. Rundmössa utan skärm med nedfällbart yttre öron-, nack- och ansiktsskydd. Runt hål för ögon och näsa. Skyddet viks två gånger då det inte används. Fodrad med vadderat bomullsfoder med märkning i kullen: "I 13 1941".

.Armémuseum tillämpar Creative Commons regler avseende bildmaterial.

Har du något att berätta om månadens föremål? webmaster@dalregementetsmuseer.se